For oss med interesse for organisasjoner!

 

 

 

Abonnere på vårt nyhetsbrev

3 tips for Fagforeninger ved valg av CRM-system

 

Når en fagforening bestemmer seg for å vurdere å anskaffe et nytt CRM-system, er det som regel med skrekkblandet fryd man tar fatt på oppgaven. Det er mange brukere og brukergrupper med svært ulike behov, som alle skal bli fornøyde med valget. Det er et stort ansvar som hviler på beslutningstakernes skuldre. Hvis man velger «feil», får det konsekvenser for mange.

Anbudsprosessen er ofte omfattende, men vi i Winorg har 3 gode råd på veien mot å gjøre det valget som er riktig for akkurat din fagforening:

 

  1. Ikke se deg blind på tekniske spesifikasjoner.

Selvfølgelig er det viktig at systemet du velger kan håndtere data til og fra for eksempel e-postsystemet deres. Enda bedre er det hvis det allerede er etablert en integrasjon. Men det viktigste er likevel at du tar høyde for fremtiden. Kanskje dere bytter e-postsystem neste år – hvilke integrasjonsmuligheter har du da? Kan dere integrere mot det nye, eller er du stuck med det gamle e-postsystemet? Viktigere enn en allerede eksisterende integrasjon med akkurat den applikasjonen du har i dag, er mulighetene som finnes for nye og flere integrasjoner i fremtiden. Det eneste som er sikkert er at behovene og ønskene dine vil endre seg, og da må dere ha et system og en leverandør som kan være med på reisen!

 

  1. Husk at dere er spesielle.

Mye av det en fagforening driver med er generelt og overførbart til andre bransjer og typer organisasjoner. Men noen ting er helt spesielle. For eksempel:

 

  • Mange medlemmer betaler kontingent (og kanskje også for noen av medlemsfordelene?) via lønnstrekk. Her er det mange fagforeninger som legger ned timevis med manuelt arbeid hver eneste måned. Med et CRM-system som håndterer lønnstrekk på en god måte for både fagforeningen og arbeidsgiverne der ute, kan man frigjøre mye tid og spare store summer.

 

  • Medlemskap i en fagforening er en personopplysning av særlig kategori – det vi tidligere kalte en sensitiv personopplysning. Det er alltid ubehagelig om et fødselsnummer kommer på avveie, men for en fagforening er det spesielt viktig at systemet tar personvern på alvor.

 

  • Streik er et viktig kampmiddel som fagforeninger ikke tar i bruk oftere enn nødvendig, men når konflikten er et faktum er det viktig å ha et system som kan takle situasjonen. Funksjonalitet for streik er ikke hyllevare i et hvilket som helst CRM-system.

 

 

  1. Velg en leverandør som kan bli deres bedre halvdel.

Når man velger en ny CRM-leverandør, bør man se for seg et forhold som skal vare minst like lenge som et gjennomsnittlig norsk ekteskap. Man velger en partner som man vil stå sammen med i tykt og tynt, og gå sammen med inn i fremtiden. Som i livet for øvrig handler det både om det som er «på papiret» en god match – verdier, strategier og visjoner som harmonerer – men også om den gode magefølelsen.

            

Med andre ord: Tenk langsiktig. Bli forstått. Fall in love.

Fagforbund Fagforening Winorg Total Fagforening CRM