Abonnere på vårt nyhetsbrev

Hva er Facebook Tracking Pixels, og er det lov å bruke dette?

 

Hvordan et nettsted blir brukt er ofte en viktig del av markedsanalysen. En metode for overvåking av hvordan besøkende bruker websiden er å bruke «Tracking pixels», hva er egentlig dette og hvordan kan vi bruke det?

 

Hva er Tracking Pixel?

En Tracking Pixel er et bittelite (1x1) usynlig «bilde» som kan legges inn i websider eller e-post, og som kan brukes til å logge data om f.eks. IP-adresse, hvilke websider som besøkes, linker som klikkes på etc. etc. Resultatet av dette opplever du f.eks. når du blir «forfulgt» av annonser for sko på internett, etter at du har vært inne på en webside som selger sko.

Mange organisasjoner har allerede tatt i bruk Facebooks tracking pixel, som kan plasseres i organisasjonens websider for å generere data om hvilke personer som besøker websidene og deres interessen. Innsamlet data brukes typisk til å lage “Custom audiences” i Facebook, basert på bruksmønster på websiden, besøkte linker etc.

(les mer om Facebook Custom audiences i tidligere artikkel her...)

 

Trenger vi samtykke?

Data som genereres med hjelp av Facebook tracking pixels eies av Facebook ettersom organisasjonens brukere ikke har tilgang på de spesifikke detaljer som samles inn. Organisasjonen kan bruke disse data til å vise rettede budskap i Facebook til de personer som har vært inne på websidene, men vet ikke hvem disse personene er på individnivå.

I dette fall er det Facebook som er Behandlingsansvarlig og vilkårene for pixel-sporing får man fra Facebook når man oppretter et Facebook-konto. Dette betyr at organisasjonen egentlig ikke trenger å innhente spesifikt samtykke fra websidebesøkene før man sporer deres aktiviteter med Facebook tracking pixel. Det man derimot bør gjøre er å informere om at denne type sporing benyttes, som en del av sin personvernerklæring på nett.

 

“Facebook is the data controller when it shows ads to people based on the information that people provide directly to Facebook and for data that Facebook receives when websites and apps install Facebook’s pixel and SDK. In these cases, we are responsible for ensuring compliance, including by providing notice and establishing a legal basis to process that data.”

 [Facebook]

 

At forstå forskjellen mellom Behandlingsansvarlig og Databehandler er helt nødvendig skal man klare å vurdere også de andre mulige måter som Facebook kan brukes på, i kommunikasjon med organisasjonens medlemmer og/eller givere, og hvem som til enhver tid er ansvarlig for dataen som brukes.

 

Les mer om hvordan Facebook håndterer personvern: https://www.facebook.com/business/gdpr

 

Facebook Tracking Pixels Samtykke Markedsføring