Abonnere på vårt nyhetsbrev

Finnes det et liv for organisasjoner i sosiale medier etter GDPR?

 

Torsdag 14. juni avholdt Winorg frokostseminar med temaet «Digital markedsføring og personvern». Det ble et vellykket seminar hvor vi fikk svar på noe av det alle som holder på med digital markedsføring lurer på; finnes det et liv også etter GDPR?


Dette spørsmål tok Hans-Petter Nygård-Hansen seg av på en veldig informerende og engasjerende måte: Svaret (helt overordnet) er; Ja, det finnes mange muligheter også etter GDPR. Det åpner seg faktisk nye og spennende muligheter for oss alle, både på mottaker- og avsendersiden, når nye lover og regler trer i kraft. En av de sterkeste effektene i praksis vil bli en tvingende reduksjon av støy og «spam» siden mulighetene for å fortsette tradisjonell massekommunikasjon og å «gå bredt ut» reduseres. Nye lover og regler vil naturlig tvinge markedsførere enda mer over på «inbound» markedsføring, som handler om å tiltrekke seg oppmerksomheten gjennom å være interessant og relevant og å matche mottakerens behov og ønsker (istedenfor å bare pushe ut et budskap). Dette vil være en god ting som skaper, snarere en begrenser, handlingsrom for alle seriøse organisasjoner.

Hva med de registrertes «rettigheter», blir det slik at vi må slette halve databasen vår fordi vi ikke har innhentet samtykke fra alle sammen?

Nei, slik er det ikke fordi den nye personvernforordningen i tillegg til den registrertes rettigheter også inneholder noe som heter «berettiget interesse». Berettiget interesse betyr f.eks. at det er helt ok å beholde personopplysninger om en giver eller et medlem også uten samtykke, så lenge man har et gyldig kundeforhold (f.eks. et medlemskap eller en giveravtale) med de personene man har registrert. Istedenfor å starte å masse-slette våre registrerte medlemmer eller givere, må vi heller finne ut hvilket kundeforhold vi faktisk har til personene vi har registrert og hvilke regler vi skal ha for hva som kan anses være «berettiget interesse».

Godt håp altså, om en fortsatt lys fremtid for organisasjonslivet i Norge.

Vi var også heldig og fikk høre Eva Michelet Berntsen fra Kreftforeningen fortelle om hvordan Kreftforeningen jobber med sosiale medier, og noe av innsikten, tips & triks som de har opparbeidet seg underveis – meget interessant og nyttig!

 


Du kan laste ned foredragene til Hans-Petter og Eva, sammen med avsluttende kommentarer av Håvard Ellefsen fra Winorg, på denne siden (vedlegg /.pdf-filer)

 

GDPR Markedsføring Inbound Frokostseminar